Friends

Pages

ade ape dengan silver(perak)..?


ok,entry kali ni aku nak sembang sket sal silver.dan sembangan aku ni adelah mengikut ilmu dan pandangan aku sendiri.perak atau dlm omputihnye silver adelah salah 1 dari logam yg berharge selain emas.ape yg best kat silver ni sampai Jujungan Besar kite pon pernah bersabda

Abu Bakr ibn Abi Maryam reported that he heard the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace,say: "A time is certainly coming over mankind in which there will be nothing [left] which will be of use save a dinar and a dirham."
(The Musnad of Imam Ahmad ibn Hanbal)

so,mmg ade sumting kt 2 logam ni sampai rasulullah sendiri berkate begitu.jadi dlm post kali ni,aku just nk cakap general jek sal silver ni memandangkan ilmu yg limit and ak xtahu nk merepek ape panjang2.haha.ringkasnye,silver boleh didapati dlm 3 bentuk
  1. coin(syiling)
  2. bar(ape bar dlm BM?kepingan ek?)
  3. raw silver(silver mentah)
ni plak gambo2 berdasarkan ape yg aku sebut td(xde gambo mesti x sedapkan)

ni silver mentah

ni plak dlm bentuk coin(syiling)

ni bar(kepingan)

next,ape yg menyebabkan aku berminat utk mendapatkan mende alah ni?ok,act,xde la byk mane reason aku,just ni jek reason yg ak terpikir

  1. harge lagi murah dari emas.segram harge die.so,xdapat tangkap emas,tangkap adek dy pon cukup da dulu.haha(harge silver mase post ini ditulis: RM 2.84/ gm dan emas: RM 135.49 / gm)
  2. cantik menarik mmg tebabooom.cantik ape silver ni.x caye leh tgk kat koleksi2 silver aku kt sini
  3. kadar kenaikan harge yg tinggi.aku amek contoh kookaburo bulan mei 2010,harge dlm RM70++ jek.skang xdapat da hage tuh.koman2 RM130-RM140.so,tgk berape kenaikan dy
  4. itu jek kot reason dy.hahah

walobagaimanepon,silver ni kene dijage dari terdedah dgn udare.sebab ia mudah teroksida(adela formula reaction dy dlm chemical.aku pon xtau) and pengoksidaan akan menyebabkan kaler dy suram/lembam/pudar/dll.describe ah sendiri.haha.so,utk elakkan mende tuh,kene simpan kat bekas kedap udare mcm airtide ni


aku rase,tu la secare ringkas berkenaan silver yg aku tau.and aku pon still blajo dak sal 2 logam ni.kalu korang ade ilmu sal silver ni,leh la share2 dgn aku.okeh,adios!

2 comments:

thnx..hahah..jom kumpul silver jom..ekekek

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More